lørdag 1. september 2012

Emil og Ronja

Den dagen som Petter ble borte sa jeg både til meg selv og andre at jeg ikke skulle ha flere dyr. Men, som den dyreelskeren jeg er måtte jeg fort bite i meg den kommentaren. 01.12.08 var jeg innom dyrebutikken i Elverum, ikke for å kjøpe, men for å kikke. De hadde da 3 kaniner inne. Fikk lov til å løfte den ene og han smeltet hjertet mitt fullstendig. Med en gang jeg løftet han opp viste jeg at han klarer jeg ikke å dra fra. Så da ble han med meg hjem. Han ble døpt Emil og var født 02.09.08. En skjønn liten kaningutt :-)










Jeg bestemte meg ganske tidlig for at han skulle kastreres. Det var også en nødvendig, for å bruke en tørkerull hver dag og fly etter han for å tørke opp alle stedene han markerte, det orket jeg ikke. Så ganske tidlig i januar ble han levert hos dyrlegen og da jeg hentet han på eftan var det gjort. Så begynte prosjekt nr 2. Han måtte jo få seg dame. I og med at det ble mye alenetid på han ønsket jeg at han skulle slippe å være alene. På slutten av januar fant jeg en annonse på finn hvor det skulle selges en kaninfrøken. Ikke langt unna Løten og kaninen var bare 1,5 år. 24. januar 2009 dro vi avgårde og hentet henne. De ble bestevenner fra dag 1. Hun ble døpt Ronja og var født 02.07.2007.



Disse var også med på alt av turer. Kan feks nevne Trondheim, Molde og Savalen. Det var ikke noe problem å ha med seg disse på tur og de koste seg uansett hvor de var. I og med at de fortsatt var ganske unge tenkte jeg nå at disse to skal jeg få ha med meg lenge, men ting blir ikke alltid slik man ser for seg. En søndag sent i juni 2010 merket jeg at Emil ikke var helt i slag. Ringte dyrlegen som sa at om han ikke ble verre kunne jeg vente til mandag morgen og se ann til da. Da han ikke var bedre den morgenen ringte jeg dyrlegen og dro til Elverum for å levere han der. Dro så på jobb og da jeg ikke hørte noe i løpet av dagen regnet jeg med at alt var i skjønneste orden. Da jeg var ferdig på jobb dro jeg rett til Elverum for å hente Emil. Der kom den triste beskjeden om at han desverre hadde dødd kort tid etter at jeg leverte han inn. Jeg kom meg så ut derfra med tomt og bur, innom mamma og pappa og pratet kort med dem før jeg dro hjem til Ronja. Hun lurte fælt på hvorfor buret var tomt. Jeg merket de neste dagene at Ronja ikke var helt seg selv og skjønte at hun savnet en kaninvenn. Det tok dermed ikke lang tid før jeg adopterte en kanin gjennom Dyrebeskyttelsen. Han skal jeg skrive mer om i ett senere innlegg. Hverdagen var da tilbake og jeg hadde igjen 2 kaniner som var veldig glade i hverandre. Det året ble det tur til Kråkerøy og året etter var de bla med til Trysil. Så i januar 2012 merket jeg en lørdag at Ronja var litt pjusk. Dette var kun noen dager etter at jeg hadde hatt henne i 3 år. Søndag var hun like pjusk og på morgenen ringte jeg dyrlege og dro for å sjekke henne. Det var ikke mer hun kunne gjøre enn det jeg allerede hadde gjort så vi dro hjem for å se det ann. Da hun fortsatt ikke var bedre på ettermiddagen ringte jeg igjen dyrlegen. Hun var ute på oppdrag, men skulle ringe meg da hun var i Elverum igjen. Kl 1830 var vi igjen på vei til Elverum. Det ble tatt bilder og kaninen ble tømt for veske. Kort tid etter var magen like hard. Hun var da veldig dårlig og i samråd med dyrlegen ble det bestemt at det beste for Ronja var nok å få slippe. Da hun skulle sette sprøyte nr 2 var det ikke lenger mye hjerteslag på den lille kaninen. Ronja sovnet inn med meg og Gråtass ved sin side. Han skjønte nok mer enn vi kanskje tror. Så da dro jeg igjen hjem med en kanin mindre. Legger ved noen bilder av Ronja og Emil under.

Til minne om Emil (02.09.08-28.06.10) og Ronja (02.07.07-29.01.12)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar