mandag 3. september 2012

"Bokkasse"

På fredag var det med en boligavis (tror det er det den heter) med avisen. Her er det en del interiørtips og gode ideer. Og der fant jeg oppskrift på en bokkasse. Det så ikke ut som noe stort prosjekt og jeg tenkte som så at med litt hjelp av Stig måtte dette være en overkommelig oppgave. Da jeg kom hjem til Stig introduserte jeg han for planene mine. Fortalte at jeg godt kunne tenke meg å prøve å lage en slik bokkasse en gang. Like etter middag var vi plutselig på vei til Byggmax for å kjøpe materialer og jaggu meg fikk vi kjøpt det vi trengte.

Den øverste planken er ikke med på dette prosjektet, men de nederste er.













Da vi hadde plankene var det bare å få kappet opp riktige lengder. 8 like lengder til kortsidene, disse tok vi på 30 cm og 8 like lange lengder til langsidene + 6 lengder til bunn på 50 cm. Til slutt kappet vi opp 4 lengder som skulle være i hjørnene.

                       Stig var en eminent planke kapper, jeg var    
                       håndtlanger.

Da alt var ferdig kappet måtte det pusses. I utgangspunktet burde vi vel egentlig ha pusset først og kappet etterpå, men det var allerede forsent. Så da satte vi i gang med pussing.

Stig godt i gang med å pusse. Og det samme er jeg. Tok litt
tid og pusse såpass mye, men vi ble ferdige :-)      
Da alle delene var pusset var det bare å sette i gang med å sette kassen sammen. Vi begynte med skruer nederst, men da sprakk det noe opp så vi gikk over til spikerpistol og det fungerte mye bedre.

 Første delene er satt sammen og rammen er i boks.
 Her har hjørnene kommet på plass og vi fortsatte å bygge oss
 oppover.
  Ble bare bedre og bedre det her.
  Her er det bare bunnen som mangler.

Da bunnen var spikret på plass sto vi der med en fiks ferdig bokkasse. Resultatet ble perfekt og vi var strålende fornøyde.


På lørdag var vi en tur ute og handlet og da fikk vi kjøpt hjul til kasse. For hjul må man jo ha på en bokkasse :-)


Så gjensto det kjedeligste, maling. Litt mye pirk gitt. Mange kriker og kroker og måtte bruke litt tid for å  være sikker på at jeg hadde fått malt alle steder. Det holdt utrolig nok med to strøk og det var jeg veldig glad for. Resultatet ble utrolig bra :-)



Håper dette var til inspirasjon for flere. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig. Vi brukte vel 1 times tid på å lage kassen, noe lenger tid til maling, men allikevel ett prosjekt som tar forholdsvis kort tid. Og man kan selvsagt bruke kassa til akkurat det man måtte ønske:-)

Ha en fin mandagskveld :-)

Klem fra Hege

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar