søndag 25. mai 2014

Drivhus

Har lenge hatt lyst på drivhus. Har ikke tidligere hatt plass til dette, men da man bosetter seg på ett småbruk må jo dette også på plass. Fordi om jeg selv mener at jeg ikke har grønne fingre, ja så tenkte jeg nå at det måtte prøves. Først måtte det finnes ut hvor det skulle plasseres. Dette var egentlig ett enkelt valg. Plassen vi valgte har sol så og si hele dagen så mulighetene for spiring burde være tilstede.

Da plassen var valgt fant vi ut av vi skulle sette drivhuset på en platting. Det ville medføre mye jobb og evt sette det rett på bakken. Det var litt skråning der og mye røtter. Så da ble det bygging av platting. Stig gjorde grunnarbeidet og jeg la selv på gulvet :-)





Så fikk vi kjøpt inn drivhuset. Trodde virkelig ikke at det tok så lang tid å sette opp ett drivhus, men jaggu meg var det mange deler og mye jobb. Sorterte først alle delene utover slik at det skulle bli litt enklere å begynne med monteringen. 


Vanskelig å gjøre alt alene så litt hjelp måtte jeg ha. Legger ved litt bilder av prossesen underveis før drivhuset endelig var på plass.






Da drivhuset endelig var på plass var det bare å vente på litt mer stabilt vær og at kuldegradene skulle forsvinne. Da mai kom begynte jeg å plante. Noen tenker nok at det kunne vært greit å begynne litt i det små, men jeg tenkte som så at jeg kan prøve en del og det som ikke fungerer lar  vi være til neste år. Så det ble sådd gressløk, brokkoli, kruspersille, basilikum, paprika, salat, gulrot, agurk, sukkererter, tomater og jordbær. 



Det eneste som pr i dag ikke har begynt å komme er gressløk og paprika. Så egentlig veldig fornøyd så langt. Det morsomste er at det er forandring nesten fra time til time. Det gror skikkelig og det spennende blir jo om det etterhvert blir noe spiselig der også. Slik ser det ut pr i dag:



Tomatplantene var kjøpt og ikke sådd helt fra begynnelsen, men de har allikevel vokst litt synes jeg den uka de har vært her. Bare å fortsette arbeidet så tror jeg dette kommer til å bli bra.

Ønsker dere alle en fin søndag, fordi om været ikke er det beste.

Klemmer fra Hege

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar